Monday, August 24, 2009

PUASA MENJANA INSAN CEMERLANG


Sabda Rasulullah SAW, Dari Abdullah bin Umar R.Ahuma, Bahawa Rasululullah SAW telah bersabda: "Ibadah Puasa dan al-Quran memohon syufaat kepada Alah SWT pada hari Qiyamat bagi orang yang berbakti[yang selalu berpuasa dan banyak membaca al-Quran",

Berdasarkan hadis di atas, Kita sebagai umat Islam digalakkan sentiasa membaca al-Quran khususnya sepanjang Ramadhan al-Mubarak ini, Baginda nabi Muhammad SAW bertadarus bersama Malaikat Jibril sepanjang bulan Ramadhan. Oleh itu marilah umat Islam khususnya warga CIQ KSAB ahli qariah masjid ABu Hurairah bersama tadarus al-Quran sepanjang bulan Ramadhan ini, samaada turut serta bertadarus selepas solat sunat Tarawik atau bertadarus bersama keluarga di rumah masing, janganlah kita terlepas untuk mendapatkan fadilat membaca al-Quran yang sangat banyak yang dijanjikan oleh Allah SWT bagi merekan yang membaca al-Quran.

Saturday, August 22, 2009

RAMADHAN AL-MUBARAK BULAN YANG AGUNG



Nabi Muhammad SAW telah menyampaikan khutbah dihadapan sahabat baginada pada penghujung bulan syaaban yang menunjukkan keagungan bulan ramadhan. Khutbah yang dimaksudkan iala : "Wahai manusia! Telah datang kepada kamu bulan yang sangat agung dan penuh barakat, padanya terdapat satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan, bulan yang ALlah menjadikan puasanya satu kewajipan, mendirikan malamnya sebagai suatu yang sunat, Sesiapa yang berbuat kebaikan pada bulan tersebut seolah-olah ia telah menunaikan satu kewajipan yang lainnya, barang sesiapa yang menunaikan satu kewajipan seolah-olah dia telah menunaikan 70 amalan fardhu pada bulan yang lain, Ramadhan adalah syurga, ia juga merupakan bulan bantuan, ia adalah bulan rezeki orang mukmin akan bertambah, sesiapa yang memberi makan untuk seseorang berbuka puasa, sesungguhnay dia mendapat keampunan terhadap dosanya dan terselemat saripada azab api neraka dan dia mendapat ganjaran orang yang berpuasa tanpa ada kekurangan walau sedikit pun..... al hadis.

Ayuh lihatlah, bagaimana Rasulullah saw telah mengambarkan bulan ramadhan yang kita sedang naungi sekarang ini satu bulan yang sangat agung dan penuh dengan keberkatan, Menyembut yang agung mestilah dengan jiwa dan keimanan yang agung. Menyambut yang hebat tidak boleh dengan iman yang kerdil, kecintaan yang tipis dan hanya sekadar semahunnya sahaja.

Oleh itu marilah kita menyambut bulan yang agung ini dengan menjadikan diri kita ummah yang menpunyai kehebatan iman, dengan ertikata lain kita hendaklah mempertingkatkan ibadah kita ketahap yang sehebat mungkin, barulah sesuai dengan keagungan bulan ramadhan yang hebat ini.

SEMOGA RAMADHAN KALI INI AKAN MENAMBAHKAN KETAKWAAN KITA KEPADA ALLAH SWT. AMIN.