Tuesday, November 24, 2009

SELAMAT MENDUDUKI PAPER 1223/ 1DAN 2 PENDIDIKAN ISLAM





Asalamualaikum wtw untuk pelajar tingkatan 5 sains dan 5 Iktisas 2009, selamat memduduki peperiksaan pendidikan Islam 1223 kertas 1 dan 2, semoga anda dapat menjawab dengan baik dalam peperiksaan semalam, ustaz sentiasa berdoa diatas kejayaan anda semua.

Buatlah yang terbaik demi masa depan kalian, andalah yang dapat mencorakkan hari yang mendatang, berusaha dan terus berusaha untuk mendapat kejayaan yang cemerlang.

SELAMAT MENDUDUKI PEPRIKSAAN DAN HARAPAN ANADA SEMUA BERJAYA DENGAN CEMERLANG.
ALLAH AKHBAR.

Ibn Shari al-Kelantani.
CIQ/KSAB/JB.

Sunday, November 22, 2009

IBADAH QURBAN SEBAGAI TANDA BERSYUKUR KEPADA ALLAH SWT


LEMBU QURBAN MASJID ABU HURAIRAH

Ibadah Qurban merupakan amalan yang sangat dituntut untuk dilaksanakan bagi kita umat Islam, ianya menjadi Sunat Mukadah bagi yang berkemampuan, sepatutnya kita yang bergaji setiap bulan ni diketegorikan sebagai orang yang berkemampuan kalau nak dibandingkan dengan orang kampung Rong Chenok yang 95% kerjanya menoreh getah yang masa tengkujuh ini dah mula bercuti, tapi mereka orang2 kampung sangat memberati tentang amalan berkorban sempena Eidul Adha ni, mereka sanggup berhutang demi melaksana dan menghayati pengorbanan yang telah ditunjukkan oleh Nabi Allah Ibrahim AS terhadap anaknya Nabi Ismail AS.

Harapan pengorbanan yang dilakukan oleh umat Islam ini diterima sebagai satu amalan ibadah dan diganjarkan pahla yang berlipat kali ganda.

Pada tahun ini ana tak balik kampung, walaupun ana dah beli seekor lembu untuk diorbankan bersama adik beradik yang di kampung, memikirkan keadaan di ciq yang pada tahun lepas sudah tak ada ibadah korban, jadi ana berkorban tak balik demi menguruskan ibadah kurban di ciq, ana waklikan kepada ayah ana untuk berkorban bagi pihak ana sekelurga di kampung.


Ana mengucapkan berbanyak ribuan terima kasih kepada ahli jemaah MAsjid ABu Hurairah yang menyertai Ibadah Qurban berpusat di masjid pada tahun ini. Ada dua ekor lembu dan seekor kambing yang akan dikorbankan di masjid, diharapkan masyarakat CIQ dapat menghadirikan diri untuk melihat Ibadah Korban dan menghayati pengorbanan yang telah ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail Alaihimassalam.

Salam Eidul Adha.
Ibn Shari al-Kelantani.
07.00 pagi
CIQ/KSAB/JB.

SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH HAJI




Pn Hjh Rosiah binti Ismail PK Hem

Selamat menunaikan Ibadah untuk sahabat-sahabat ku semua, buat Ust Hamzah senai, ust Asmadi SMK Tasek 2, Buat sahabat di Pasir Pekan Ust Abdullah [WAZO], Tuan Mahadi cikgu Azalina dan yang baru berangkat jam empat melalui Air Port Changi Singapura tadi En Hosne dan Pn Rosiah PK Hem SMKKSAB dan lain-lain sahabat yang ana tak sempat jumpa, doa ana semoga sahabat semua dapat melaksanakan perbuatan ibadah haji dengan sempurna dan baik, semoga mendapat HAJI MABRUR" Amin.

Pagi ana dah bangun jam 3.30 pagi dengan niat untuk menghantar En Hosne dan Pn Rosiah, tapi niat tak kesampaian, setelah turun ke bawah blok A, ana dapati kereta WAJA pn Rosiah dah tak ada di depan blok A, agak sedih juga pada mulanya, terkilan kerana tak ada ahli blok dan masjid Abu Hurairah yang menghantar En Hosne berdua, maaf banyak2, oleh kerana itu ana terus ke masjid Abu Hurairah untuk Qiyamulailli dan sempat solat sunat hajat dengan doa semoga Allah SWT memberi keselamatan/ diberi kesihatan kepada En Hosne dan Pn Rosiah berdua, selamat pergi dan pulang

SEMOGA SAHABAT-SAHABAT PARA HUJJAJ DIBERKATI ALLAH SWT DAN MENDAPAT HAJI YANG MABRUR, AMIN.
Ibn Shari al-Kelantani.
CIQ/JB0
6.30 pagi.

Saturday, November 14, 2009

SOLAT HAJAT PERDANA PMR DAN SPM 2009






Majlis Bacaan Yaasin dan Solat Hajat Perdana Calon PMR/SPM merupakan program tahunan yang menjadi program rutin tahunan SMKKSAB, saban tahun program ini dilaksanakan oleh Majlis Kegiatan Dakwah Islamiah, SMKKSAB.

Program ini dilaksanakan di Masjid Abu Hurairah,KSAB, bermula dengan bacaan zikir munajat mulai jam 6.45 ptg dan diikuti dengan solat sunat maghrib serta bacaan surah Yaasin, selepas solat Fardhu Isyak, solat Taubat dan solat Hajat dilakukan secara berjemaah yang disertai oleh semua calon PMR dan SPM serta ibubapa calon yang hadir.

Selepas solat hajat majlis ucapan daripada YDP PIBG iaitu En Muty bin Othman dan diikuti dengan amanat dan pesanan dari Tuan Pengetua Pn Hjh Habibah bt Dol. Pn Hjh Habibah dengan tidak jemu-jemu berpesan dan sampaikan amanat kepada calon PMR dan SPM supaya calon-calon sentiasa bersedia bagi menghadapi peperiksaan yang bakal pelajar ditempohi nanti.

Majlis ditutupkan dengan program "TITISAN KASIH" yang menyentuh hati ibubapa dan penjaga yang hadir, para ibubapa dikehendaki duduk bersama anak-anak masing bagi memberi pesanan dan amanat serta membaca doa untuk melembutkan hati iaitu doa Nabi Daud a.s, akhirnya ibubapa/penjaga menyuapkan beberapa biji kismis dan memberi minum air solat hajat kepada anak-anak masing.

Diharapkan program ini mendatangkan impak yang positif kepada diri pelajar dan juga ibubapa/penjaga yang hadir.



Di antara objektif program ialah:

OBJEKTIF :

i. Memohon kehadrat Ilahi diatas kejayaan murid dalam PMR/SPM.
ii. Menjalin hubungan silaturahim dikalangan guru-guru dan ibubapa/penjaga
murid PMR/SPM.
iii. Memberi keyakinan kepada murid-murid bagi menghadapi PMR/SPM/
iv. Membiasakan murid-murid dengan amalan membaca al-Quran dan solat-solat
sunat.


SASARAN

i. Calon-calon PMR dan SPM 2009.
ii. Ibubapa/penjaga
iii. Guru-guru SMKKSAB.

Ibn Shari al-Kelantani
CIQ/2009

Friday, November 13, 2009

لبيك اللهم لبيك, لبيك لا شريك كلبيك



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Salam Ibadah Haji kepada semua Hujjaj yang bakal menunaikan ibadah haji pada tahun ini [1430H], bersyukurlah sahabat-sahabat dipanggil oleh Allah SWT untuk menunaikan ibadat haji dan dapat menyempurnakan rukun Islam yang ke-lima, doakan semoga ana suami isteri dapat peruntukan dari Tabung Haji bagi menunaikan Ibadah Haji secepat yang mungkin.

Sahabat para hujjaj, Ana nak mengambil kesempatan disini, supaya sahabat Hujjaj dapat menyampaikan salam ana kepada Junjungan Baginda Rasululllah SAW dan para sahabat juga tabi' yang telah banyak berjasa kepada agama Islam, doakan semoga ana dan isteri dapat berkhidmat di negeri ditahun akan datang.

Salam hujjaj,
ِAbu Izzuddin,
CIQ/KSAB/JB.

Tuesday, November 03, 2009

ANAK-ANAK MURIDKU YANG DIKASIHI





Buat anak muridku yang dikasih,


Tika dan saat ini kalian semua berhempas pulas dan bercekam mata mengulangkaji pelajaran tampa rasa pena dan jemu, setia dengan guru membimbing. Keadaan ini hendaklah dilakukan dengan rasa keikhlasan dan keinsafan, nun disana menara gading sedang menunggumu, kamu hanya perlu bersabar hanya sekita lagi, alam persekolahan menengah kamu akan tamatkan tidak beberapa hari lagi, kamu akan merasa lebih seronok sekiranya kaki kamu sudah berada di menara gading nanti, impikan sebuah kejaya untuk dihadiahkan kepada kedua ibubapa, guru, bangsa dan agama kamu.

SELAMAT MENDUDUK PEPERIKSAAN SPM, DOA SAYA SEMOGA KALIAN BERJAYA DENGAN CEMERLANG.

Monday, November 02, 2009

MEMUDAHKAN KERJA SAUDARA SEISLAM



Daripada Abu Hurairah r.a berkata bahawa rasulullah saw bersabda:
"Siapa yang memudahkan satu kesusahan dunia seorang muslim, Allah akan memudahkan satu kesusasahan pada hari kiamat. Dan barang siapa yan membantu seseorang dalam kesulitan, Allah mempermudahkan orang itu di dunia dan akhirat. Sesiapa yang menutup rahsia seoran Muslim, Allah akan menutup rahsianya di dunia dan akhirat. Allah sentiasa memberi pertolongan kepada hamba, selama hamba itu memberi pertolongan kepada saudaranya.

Hadis sahih di \rriwayatkan oleh imam Muslim.