Tuesday, December 29, 2009

TAHNIAH ATAS KEJAYAAN PUTERI KESAYANGAN KAK LONG NUR AFIQAH





Kak Long Nur Afiqah Penuh Bergaya


Sudah beberapa hari saya tak buka blog ni, sibuk dengan tugas-tugas dan family, pertamanya nak ucapan TAHNIAH yang tak terhingga kepada anak kesayangan kami Kak Long Nur Afiqah dengan kejayaan yang CEMERLANG dalam PMR 2009 [8A 1C(Bhs Arab)], walaupun dapat dapat C bahasa Arab, abah dan Ummi sangat bersyukur kepada Allah SWT dengan kejayaan Kak Long dalam PMR 2009, semoga dengan kejayaan Kak Long ini menjadi pendorong dan semangat kepada adik-adik yang lain lebih-lebih lagi Abang Ngah dan Abang Chik yang akan menduduki pepriksaaan pada tahun 2010 nanti semoga kejayaan akan berterusan dalam keluarga in, AMIN YA RABBALALAMI.

Abah dan Ummi serta seluruh keluarga sangat berbangga dengan kejayaan Kak Long dalam PMR kali ini, kami semua sentiasa berdoa agar Kak Long Nur Afiqah akan terus mencapai kecemerlangan dimasa akan datang khususnya dalam peperiksaan SPM pada tahun 2011 nanti, teruskan usaha tanpa rasa jemu dan malas kejayaan akan sentiasa bersama Kak Long, ingat lah selalu pesanan Abah, sekali lagi Abah dan Ummi berbangga dengan kejayaan KAK LONG.

SEMOGA KAK LONG TERUS BERJAYA DIMASA-MASA AKAN DATANG.

Ibn Shari Al-Kelantani.
CIQ/29 Disember 2009

Tuesday, December 22, 2009

CUTI-CUTI MALAYSIA - BALIK KG DI KELANTAN DAN GANU

Semasa cuti kami sekelurga balik kampung di Ganu dan Kelantan, balik cuma dua minggu je, banyak tempat kena singgah, dua malam di Indra Mahkota [rumah kakak Ipar] dan balik ke Ganu, sempat bermalam di rumah abang ipar kat Tok Randuk, Ajil dan terus balik ke Pasir Mas, ayah sakit terpaksa tak singgah rumah tinggalan mertua di Tanggul, kami sempat singgah semasa perjalaan balik ke JB, sempat tidur semalaman.



Kakak Ipar dan Abang Ipar[saya punya beras] tinggal di Perumahan Bomba di Indra Mahkota,


Anak-anak bermain di Pantai Teluk Cempedak, Kuantan.



Semasa shoping di Rantau Panjang, sempat solat zohur di Masjid bercirikan Beijing, masjid yang pertama di didirikan di Negeri kelantan, bahkan di Malaysia, cantik Masjid, semasa shoping di pekan Rantau Panjang, barang2 nya tersangatlah mahal,beli juga barang untuk anak-anak sebagai kenangan.



Bersenam bersama anak-anak juga anak buah, program memenuhkan cuti yang panjang, nak hilang rasa boring dapat juga keluar peluh.


Sehari sebelum bertolak ke Johor kami suami isteri sempat ziarah rumah baru Ust Fadli di Batang Merbau, dia mengajar di Gombak, kawan kepada Azeman [adik] rumahnya baru sahaja siap, tinggal pagar je yang sedang dalam pembinaan, harga lebih kurang RM250 ribu, tanah mertua bagi satu ekar, bagus juga dapat mertua orang kaya ni dapat tanah luas.



Salah satu aktiviti yang ada di Masjid Kristal ialah kanak-kanak menghafaz al-Quran dalam masjid.



Anak-anak sedang berpoisng di luar Masjid Kristal.




Solat jamak dan Qasar Zohur dan Asar di Masjid Kristal.





Berjamu selera di Restaurant di Taman Tamaddun Islam, Kuala Terangan.

Ibnu Shari al-Kelantani.
CIQ/Jb.
21 Dis 2009.

Saturday, December 05, 2009

TUGASAN DALAM CUTI SEKOLAH PELAJAR TINGKATAN 2 SMKKSAB




Assalamualakum wrw,

Apa khabar pelajar tingkatan 2 Terbilang SMKKSAB 2009, sedang buat apa sekarang, cuti sekolah sudah masuk minggu yang ketiga, sebelum cuti persekolahan ustaz sudah arahkan supaya semua pelajar 2 Tblg sediakan soalan PAI PMR 2009, janji ustaz nak minta semua pelajar 2T jawab soalan tersebut.

Dikesempatan yang masih ada ini sebagai memenuhi masa cuti ini semua pelajar hendaklah menjawab soalan PAI PMR tersebut, ikut panduan di bawah:

i. Jawab semua soalan 1 hingga soalan 6,
ii. Guna teknik yang telah diterangkan oleh ustaz,
iii.Boleh tulis dengan tangan atau bertaip komputer,
iv. Salin kata kunci daripada soalan sebagai panduan menjawab,
v. Letakkan cover/kulit A4[warna putih je] dengan masukkan maklumat berikut:
-Nama sekolah,
-Tulis "JAWAPAN PAI PMR 2009,
-Nama pelajar,
-No kad pengenalan.
-Tingkatan.

vi. Hantar selewat-lewatnya pada hari khamis minggu pertama persekolahan 2010.

Selamat bercuti, teruskan kerja-kerja yang baik.




Ustaz Mokthar bin Shari,
Indra Mahkota, Kuantan Pahang.

Friday, December 04, 2009

IBADAH QURBAN CIQ KSAB



Masjid Abu Hurairah merupakan lambang kemegahan Penduduk KSAB, Gelang Patah, JB. banyak ana mendapat pengalaman yang sangat berharga yang ana tidak dapat di tempat yang lain. Itulah keunikan Masjid Abu Hurairah.

Pada tahun ini terdapat 4 ekor kambing dan dua ekor lembu diqurban di Masjid Abu Hurairah, KSAB. Diharapkan ditahun hadapan jumlah ini bertambah lagi, semoga rezki sahabat-sahabat yang menyertai ibadah Qurban bertambah rezeki pada masa akan datang.



Ahli Kariah Kompleks Sultan ABu Bakar datang menyaksikan majlis Ibadah Qurban yang telanh diadakan di Masjid Abu Hurairah.



Ustaz Mokthar Sedang menunggu untuk sebelih, apa ada gaya jadi tukang sembelih ke, acah-acaj je. semua orang ketepi, nanti kena sembelih.



Lembu sedang ikta untuk disembelih.


Petugas-petugas sedang mengikat kambing untuk diqurbankan, macam-macam cara ikatan digunakan, itulah masa sekolah tak nak masuk pengakap.


Ibadah Qurban dilakukan selepas solat hari raya, sebanyak 4 ekor ekor kambing diqurbankan.



Petugas Ibadah Qurban sedang melapah Kambing Qurban Masjid Abu Hurairah.

QUDWAH HASANAH

QUDWAH HASANAH: "QUDWAH"