Sunday, November 22, 2009

IBADAH QURBAN SEBAGAI TANDA BERSYUKUR KEPADA ALLAH SWT


LEMBU QURBAN MASJID ABU HURAIRAH

Ibadah Qurban merupakan amalan yang sangat dituntut untuk dilaksanakan bagi kita umat Islam, ianya menjadi Sunat Mukadah bagi yang berkemampuan, sepatutnya kita yang bergaji setiap bulan ni diketegorikan sebagai orang yang berkemampuan kalau nak dibandingkan dengan orang kampung Rong Chenok yang 95% kerjanya menoreh getah yang masa tengkujuh ini dah mula bercuti, tapi mereka orang2 kampung sangat memberati tentang amalan berkorban sempena Eidul Adha ni, mereka sanggup berhutang demi melaksana dan menghayati pengorbanan yang telah ditunjukkan oleh Nabi Allah Ibrahim AS terhadap anaknya Nabi Ismail AS.

Harapan pengorbanan yang dilakukan oleh umat Islam ini diterima sebagai satu amalan ibadah dan diganjarkan pahla yang berlipat kali ganda.

Pada tahun ini ana tak balik kampung, walaupun ana dah beli seekor lembu untuk diorbankan bersama adik beradik yang di kampung, memikirkan keadaan di ciq yang pada tahun lepas sudah tak ada ibadah korban, jadi ana berkorban tak balik demi menguruskan ibadah kurban di ciq, ana waklikan kepada ayah ana untuk berkorban bagi pihak ana sekelurga di kampung.


Ana mengucapkan berbanyak ribuan terima kasih kepada ahli jemaah MAsjid ABu Hurairah yang menyertai Ibadah Qurban berpusat di masjid pada tahun ini. Ada dua ekor lembu dan seekor kambing yang akan dikorbankan di masjid, diharapkan masyarakat CIQ dapat menghadirikan diri untuk melihat Ibadah Korban dan menghayati pengorbanan yang telah ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail Alaihimassalam.

Salam Eidul Adha.
Ibn Shari al-Kelantani.
07.00 pagi
CIQ/KSAB/JB.

0 comments: